Saturday, July 10, 2010

kisah kek keju blue-straw-berry~?? *sambungan*


Hari nie 
Hari Jadi Ayahanda tersayang yg ke-48..

seperti yg dirancang..*dlm kpale otak aku*
aku nk wat kek utk abah...


nie la kek yg aku wat....


XXXXXXXXXXXXXX


RESIPI KEK KEJU BERRIBIRU!

Bahan2 yang diperlukan....



untuk kek: 

75g Butter, (yg dicairkan)
175g digestive biscuit (aku gne biskut coklat chip )
  Blueberries,
450g cream cheese
150g caster sugar
1 tsp vanilla extract
4 Eggs
utk topping:
whipping cream ( aku beli yg ready-to-whip..tgl nk pukul je)
seteroberi
biruberi
pipping bag 



Cara2 Membuat kek.....

  • panaskan oven sepanas 180 darjah celcius
  • hancurkan biskut coklat chips sampi hancur..(agak2 je la)
  • cairkan 75 gram butter td.
  • campurkan biskut yg telah dihancurkan ke dalam butter yg telah dicairkan.. gaulkan sehingge sekata
  • campuran tadi diratakan di dasar loyang.. 
  • pada bekas yg berlainan,pukul cream cheese, gula,esen vanilla, blueberries dan telur sehingge lembut dan creamy..
  • tuangkan on the top of biskut yg telah diratakan didasar dulang td.
  • bakar selama 40 minit sehingge kek berwarne coklat keemasan.

Cara2 Menghias...
  • pukul whipping cream like there's no tomorrow... hehe.. sehingge teksture dh mcm krim la..
  • masukkan dlm pipping bag.. hias la sesuke rase..






p/s: 
  •   kalo x nk kek cheese kite cracked.. pastikan mse kite pukul tuh.. berade dlm suhu bilik
  • bile dh masak kek tuh..jgn terus kluarkan dari oven.. sbb keju nie sensitip terhadap suhu..perbezaan suhu yg mendadak boley menyebabkan crack.. 
  • biskut coklat chip tuh .. kalo nk gantikan dgn oreo pon best!.. heee.. slamat mencube..

  Slamat Hari Jadi Abah..
Along syg abah!


6 comments:

mztnhsn said...

mantap gila kek kau. macam beli kat kedai je...
pehh bangga aku jadi skandel kau. wakaka

nurulhuda said...

hihi haiiii!
waaa gempak gler kekkk!!!
jeles2!

LaYLadaMaTaTakBoOLaT said...

ko buat??
yeke???
tapi hari tu aku nmpk ko beli kek??cam sama je kek yg atas nie...hahahhahah

k.i.w.i said...

hudakun, beli je ni.lol

faram= besnye kalau besday aku yg ke 17 nnti ade orng tu buatkan kek *sambil angkat angkat kening..

faramira said...

mai: aku syg ko skendel ku~~~ hahaha

huda: haiiii! hahah.. try2 je....bukan reti sgt pon..

dalilah: skrg nie.. nmpk cm aku beli ke aku buat? hahahahah

kiwi: aku buat ok.. hahahah... bufdey ko yg ke 17? aku x memahami di situ..

nuriz said...

uuuu leh try resipi nih heheh