Saturday, August 7, 2010

local anesthesia

arini aku ade demo utk local anesthesia
dalam bahase mudah nyer..
pembiusan setempat...

yela.. kang nk cabut gigi org kene la bius..
x kan nk maen cabut je..
nk tampal gigi pon kene bius gak..
ehehe..
utk demo nie aku blaja
infiltration dan inferior dental block(IDB)
 

utk yg IDB, aku gi volunteer jadi patient..
so kirenyer.. bahan demo tuh aku la..
nie first tyme aku kene bius..
 abes kebas!
bibir aku ngn pipi aku rse tebal..
lateral part lidah aku pon kebas..

utk yg infiltration lak..
kawan aku Awai terpilih jadi bahan..
pastu aku pon tetibe terpilih..
nk jadik tukang kasik bius..
menggelabah la aku!

dh masuk jarum kat dekat dgn apex gigi geraham atas tuh..
aku nmpk jarum tuh dh bengkok..
tp aku x rse pon kene bone..
(mayb tactile sensation aku de prob kot)
bile aku try inject bius tuh.. 
menggelembung jadiknyer..
pastu kuar darah cket...
doktor tgk aku dh pucat.. 
die amek alih..

arghhhhhhhhhh
br aku taw aku nie penakut gak..

xpe! next tym! 
aku akan pastikan aku wat btol2!
(mmg kene wat btol2 pon)

*muke bersemangat*

p/s: aku lg suke dicucuk drpd mencucuk..nikmat! serius!
p/s/s: aku br taw aku de caries kat mesial 47..sob3..
p/s/s/s: td aku nmpk motor xcident dpn mate aku..

brape byk p/s/s/s la ko nie farah?


 ape perasaan kalo dentist korg wat cmnie dpn korg?



nie la care nk wat ID Block...



2 comments:

Cik Rama-Rama said...

fara, perasaan ak ialah ak cabut lari..
gg ak baik dgn sendiri nya klo dentist wat camtu..
wah! pastu sumpah da x nak jmpe keturunan korang~
hoho

IntanBerlian said...

ouh kat india panggil inferior alveolar nerve block.huhu.. ni memang kene kasi betol2.. heee. anggup jadi bahan demo ek.. akak tak sanggup.haha.. baik akak yang inject dari diinject..weee.